VOIP چیست؟
VIP مخفف “Voice Over Internet Protocol” یا به عبارت ساده تر “سرویس تلفن بروی بستر اینترنت” است. از طریق این تکنولوژی میتوان صدا را بر روی بستر اینترنت انتقال داد که امکان برقراری تماس را روی بستر IP (Internet Protocol) فراهم میکند. بدین ترتیب اگر یک ارتباط اینترنتی با کیفیت مناسب داشته باشید میتوانید به جای استفاده از شرکت تلفن محلی از طریق اینترنت سرویس تلفن خود را تحویل دهید.
تا همین ۳۰ سال گذشته اینترنت به صورت امروز در اختیار عموم قرار نداشت و ارتباطات محاوره ای تنها از طریق شبکه تلفن عمومی یعنی PSTN امکان پذیر بود ، اما امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی و اینترنت این بستر به راحتی برای عموم افراد به پدیده ای قابل دسترس تبدیل شده است.امروزه برخی افراد علاوه بر خدمات سنتی تلفن خود از VOIP نیز استفاده میکنند ، زیرا ارائه دهندگان این خدمات معمولا هزینه کمتری نسبت به شرکت تلفن محلی موجود ارائه می دهند .
VOIP چگونه کار میکند ؟
در VOIP روشی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به سیگنال های دیجیتال که بتواند از طریق بستر اینترنت ارسال شود ، مورد نیاز است. تبدیل شدن سیگنال آنالوگ به دیجیتال مزیت هایی مانند کنترل ساده تر ، مسیر یابی ، فشرده سازی و مقاوم سازی در برابر نویز از طریق تبدیل به فرمتی مناسب را دارا می باشد.
این عملیات تبدیل سیگنال می تواند تعبیه شده داخل خود تلفن (VOIP phones) و یا از طریق باکسی جدا گانه مانند ATA انجام پذیرد.
VOIP با استفاده از ATA
Ordinary Phone — ATA — Ethernet — Router — Internet — VOIP Service Provider
VOIP با استفاده از IP PHONE
IP Phone — Ethernet — Router — Internet — VOIP Service Provider
اتصال مستقیم
این امکان وجود دارد که بدون استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات VOIP (VOIP Service Provider) به کاربر VOIP مقصد متصل شد ولی اگر دستگاه VOIP در پشت شبکه NAT باشد این اتصال میسر نخواهد شد.
چرا از VOIP استفاده میکنیم ؟
- کاهش هزینه : به طور کلی سرویس تلفن از طریق VOIP کمتر از سرویس معادل سنتی هزینه دارد.
- افزایش کارکرد : VOIP امکاناتی را ارائه می دهد که در حالت سنتی غیر ممکن است.
مرکز تلفن VOIP نجوا امکانات مثال زدنی را به مشتریان خود ارائه می دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
قابلیت های شاخص مرکز تلفن VOIP نجوا
- پایداری ، قابلیت اطمینان ، انعطاف پذیری بالا و تعمیر و نگهداری آسان
- مناسب جهت مهاجرت از سیستم سنتی به سیستم ویپ
- قدرت پردازشی بالا جهت پشتیبانی از حجم زیاد تماس
- قابلیت ضبط مکالمات و سرویس های افزوده مخابراتی
- قابلیت پاسخگویی به تماس های خاص با اولویت بالا
دیگر قابلیت های کلیدی مرکز تلفن VOIP نجوا
- امکان تعریف کاربر در ظرفیت های ۵۰ ,۱۰۰ ,۲۰۰, ۵۰۰
- ایجاد صف انتظار ، قابلیت گفتن زمان انتظار ، نوبت تماس گیرنده و الویت بندی اپراتورها
- تعریف قانونگذاری مختلف برای تماس های ورودی و خروجی
- قویترین رمزنگاری ممکن برای حفاظت از داده ها با استفاده از پروتکل TLS و HTTPS
- گزارش تماس ها همراه با جزئیات کامل ، پخش فایل مکالمات ضبط شده تحت وب
- امکان ایجاد کنفرانس تلفنی با استفاده از داخلی یا تلفن های خارج از سازمان
- پشتیبانی نا محدود از لایه های IVR (منوی صوتی تعاملی)
- امکان برقراری تماس تصویری از طریق تلفن های سخت افزاری یا نرم افزاری دارای کدک H.264 و H.265
- پیگیری و پاسخ امکان ثبت اطلاعات از طریق تلفن توسط مخاطب و در یافت شماره پیگیری جهت پیگیری های بعدی
- قابلیت ضبط مکالمات ورودی و خروجی
- دریافت پیغام صوتی در صندوق صوتی و ارسال به ایمیل
- ارتباط با دیگر سیستم های تلفنی IP Based